مقالات

بیست اسانس برای درمان درد و التهاب

قرن ها است که از اسانس های روغنی برای تسکین درد و التهاب استفاده می شود. بسیاری از اسانس های روغنی از بسیاری از داروهای ضد درد دارویی خاصیت تسکین دهنده درد مشابه و بعضاً موثرتر نیز دارند.

استفاده از اسانس روغنی برای تسکین درد و التهاب فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، اسانس های روغنی نسبت به بسیاری از داروهای مدرن عوارض جانبی کمتری دارند و همچنین باعث تسکین ذهن شما و احساس آرامش بیشتری می شوند. بنابراین، اسانس ها، در مدیریت درد و درمان بسیاری از بیماریهای التهابی نقش مهمی دارند.

اگر از درد مزمن همراه با آرتروز، کمردرد، میگرن، فیبرومیالژیا، درد عصبی یا سیاتیک رنج می برید، پس اسانس های روغنی داروهای خانگی بسیار خوبی برای درمان درد هستند. برای آشنایی با آنها و شیوه استفاده از این اسانس های معجزه گر، با ما همراه بمانید.

 

بهترین اسانس ها برای درمان درد و التهاب

 

1.اسانس بابونه

روغن بابونه یک اسانس روغنی عالی با خاصیت ضد درد است که می تواند درد را در مفاصل و عضلات ملتهب تسکین دهد. اثر آرامبخش بابونه همچنین می توان از سردرد، درد عضلات و دردهای عصبی مانند سیاتیک و لیز خوردن دیسک خلاص شد. بابونه همچنین اثر تسکین دهنده ای روی سیستم گوارش دارد و می تواند به تسکین درد ناشی از گازهای اضافی و گرفتگی معده کمک کند.

این گیاه حاوی فلاونوئیدهایی است که خاصیت ضدالتهابی دارند. این ترکیبات کاهنده التهاب به راحتی در سطح پوست نفوذ می کنند تا التهاب را کاهش دهند. این بررسی همچنین نشان داد که بابونه در درمان اختلالات گوارشی و شل شدن عضلات روده موثر است.

از جمله بیماری هایی که اسانس روغنی بابونه به عنوان یک مسکن موثر عمل می کند: درد روماتیسمی، اسپاسم عضلات، بواسیر، زخم معده، زخم دهان، اگزما، کمر درد و گرفتگی معده است.

 

برای استفاده از روغن بابونه برای تسکین درد، چند قطره از اسانس روغنی را به یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین اضافه کنید و عضله درد یا مفصل دردناک را ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره اسانس بابونه به پخش کننده خود اضافه کنید. بخارهای درمانی را به مدت 15 دقیقه عمیق استنشاق کنید تا زمانی که سردرد یا میگرن درد شما تسکین یافته یا کاملاً برطرف شود.

2.اسانس اسطوخودوس

اسطوخودوس بدون شک یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین اسانس های روغنی برای تسکین درد است. قرن هاست که از درمان های طبیعی با استفاده از اسطوخودوس برای تسکین میگرن و سردرد استفاده می شود. اسطوخودوس حاوی ترکیباتی است که به عنوان یک آرامبخش ملایم عمل می کند و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. بنابراین، با اسانس اسطوخودوس می توان از شر سردردهای تنشی خلاص شد. اسطوخودوس همچنین یکی از بهترین اسانس ها برای درد عضلات است.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای تسکین درد، چند قطره اسانس روغنی اسطوخودوس به پخش کننده خود اضافه کنید. بخارهای درمانی را به مدت 15 دقیقه عمیق استنشاق کنید تا زمانی که سردرد یا میگرن درد شما تسکین یافته یا کاملاً برطرف شود.

 

به صورت جایگزین، 1 تا 2 قطره روغن اساسی اسطوخودوس را به کف دست خود بمالید. آنها را روی بینی خود ببندید و 4-6 نفس عمیق و آهسته بکشید تا ادامه دهید

برای میگرن حاد کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که 2 تا 4 قطره روغن اسطوخودوس را روی یک پنبه اضافه کنید و در یک کیسه زیپ دار قرار دهید تا با خود ببرید. به شما این امکان را می دهد که با انجام کارهای روزمره، اسطوخودوس را برای تسکین سردرد استنشاق کنید.

برخلاف سایر اسانس هایی که باید قبل از استفاده روی پوست با روغن حامل مخلوط شوند، روغن اسطوخودوس به اندازه کافی ملایم است که بدون رقیق شدن مستقیماً در مناطق کوچک پوست قرار می گیرد. با این حال اگر پوست حساسی دارید، یا از روغن اسطوخودوس در ناحیه بیشتری از پوست خود استفاده می کنید، بهتر است آن را رقیق کنید.

 

3.اسانس مرزنجوش شیرین

اسانس مرزنجوش شیرین خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی برای تسکین انواع مختلف درد دارد. پزشکان از WebMD گزارش داده اند که روغن مرزنجوش برای تسکین سردرد، میگرن، نورالژی (درد عصب)، گرفتگی معده و سایر اختلالات روده استفاده می شود.

 

همچنین اگر یک یا دو قطره اسانس روغنی مرزنجوش را مستقیماً روی دندان دردناک و اطراف آن قرار دهید، اسانس روغنی خوبی برای تسکین دندان درد است. اگر به نظر شما خیلی قوی است، روغن مرزنجوش شیرین را با نصف قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید و از پنبه یا انگشت خود برای دسترسی به دندان درد استفاده کنید.

 

4.اسانس اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس یک مسکن قدرتمند برای کمک به خلاص شدن از درد مربوط به عصب و ناراحتی ناشی از انسداد سینوس ها است. حتی مقدار کمی روغن اکالیپتوس برای تسکین سردرد، آرتروز، دردهای عضلانی و مفصلی کافی است. خاصیت کاهش دهنده درد اسانس اکالیپتوس به دلیل ترکیبات ضد اکسیدان، ضد التهاب و ضد باکتری موجود در روغن است.

 

اگر به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های تنفسی درد سینوس دارید، دانشگاه مریلند توصیه می کند استنشاق اسانس اکالیپتوس را برای رفع انسداد سینوس ها و تسکین درد انجام دهید. آنها همچنین گزارش می دهند که پمادهای حاوی روغن اکالیپتوس برای درمان درد مفاصل و عضلات موثر هستند.

 

5.اسانس نعناع

خاصیت ضد اسپاسم اسانس نعناع فلفلی آن را به یک داروی طبیعی عالی برای درمان آرتروز و مشکلات روده تبدیل می کند. روغن نعناع علاوه بر کمک به تسکین دردهای آرتروز، ضد میکروب، ضد التهاب است و عفونت های قارچی را از بین می برد. اسانس نعناع مانند روغن اوکالیپتوس یک ضد احتقان طبیعی است و می تواند به تسکین سینوس های مسدود شده دردناک کمک کند.

اسانس روغنی نعنا فلفلی طراوت و خنک کننده است و حاوی مقدار قابل توجهی منتول است. در میان کاربردهای فراوان، منتول به آرامش و تسکین سردردهای تنشی و دردهای عضلانی مشهور است.

 

6.اسانس رزماری

خاصیت ضد درد و ضد التهابی روغن رزماری این روغن را به یک اسانس عالی برای تسکین درد مزمن تبدیل می کند. دانشگاه مریلند گزارش کرده است که رزماری همچنین می تواند به بهبود گردش خون (که در مدیریت درد مهم است) و تسکین درد و اسپاسم عضلات کمک کند . در واقع، اسانس روغنی رزماری توسط دولت آلمان برای استفاده در تسکین درد تأیید شده است.

 

7.اسانس آویشن

اگر از کمردرد، درد عضلات یا التهاب در مفاصل رنج می برید، اسانس روغنی آویشن می تواند به شما کمک کند تا دردهای حاد یا مزمن را تسکین دهید. خواص ضد التهابی اسانس آویشن برای کاهش درد به راحتی در سطح پوست نفوذ می کند.

محققان گزارش کردند که خاصیت ضد درد و کاهش التهاب روغن آویشن در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

 

مطالعات دیگر نشان داده است که اثر ضد اسپاسم اسانس آویشن به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک می کند و به اندازه ایبوپروفن موثر است.

8.اسانس مریم گلی

مریم گلی (Salvia sclarea) یک روغن اساسی برای تسکین درد گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی است. اثر ضددرد مریم گلی به دلیل وجود مولکول های موجود در روغن است که خاصیت تسکین درد دارند.

ترکیبی از اسانس روغنی اسطوخودوس، مریم گلی و روغن گل سرخ روزانه در ناحیه شکم ماساژ داده می شود. پس از یک یا 2 روز، زنان کاهش قابل توجهی در علائم دردناک قاعدگی را ایجاد می کند.

عصاره گونه های مریم گلی همچنین باعث آرامش ذهن و همچنین خاصیت ضد درد و شل کننده عضلات می شود.

اسانس مریم گلی همچنین می تواند به شما کمک کند تا از دردی که با گرفتگی شکم همراه است، خلاص شوید.

 

9.اسانس چوب صندل

چوب صندل یک اسانس روغنی برای مبارزه با التهاب و درد مفاصل است. اسانس روغنی چوب صندل به شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم عضلات نیز کمک می کند.

راه دیگری که چوب صندل برای کنترل درد کمک می کند، آرام بخشیدن به سیستم عصبی است. مطالعه ای در مجله Planta Medica نشان داد که استنشاق روغن ضروری چوب صندل دارای اثر آرام بخشی است و تولید آدرنالین را کاهش می دهد.

 

اسانس چوب صندل را می توان با یک روغن حامل مخلوط کرد و یک پماد دردناک برای عضلات درد، زانو درد و شرایط روماتیسمی ایجاد کرد. یا می توانید برای تسکین سردرد، میگرن، اضطراب و استرس، چند قطره به دستگاه پخش کننده خود برای استنشاق اضافه کنید.

 

10.اسانس عرعر

ماساژ اسانس روغنی ارس یک روش عالی برای رفع سفتی و درد همراه با آرتروز، روماتیسم و ​​نقرس است. پزشکان در WebMD گزارش دادند که مردم از روغن ارس برای بی حسی درد و درمان عضلات و مفاصل دردناک استفاده می کنند.

روش های زیادی وجود دارد که می توانید از روغن ضروری درخت عرعر برای تسکین درد استفاده کنید. می توانید مقداری به وان اضافه کنید و در آن دراز بکشید تا دردهای عضلانی را تسکین دهد. یا می توانید با استفاده از کمپرس توت درخت عرعر بر روی مفصل دردناک، علائم دردناک نقرس و آرتریت روماتوئید را از بین ببرید. البته، می توانید روغن ارس را با یک روغن حامل مخلوط کنید تا یک پماد طبیعی تسکین دهنده درد، ایجاد کنید.

 

11.اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل می تواند درد مفاصل را کاهش داده و سفتی عضلات را کاهش دهد. خاصیت ضد التهابی و ضد درد زنجبیل به دلیل ترکیبی به نام گینجرول است. روغن زنجبیل هنگام ماساژ در مفاصل دردناک یا عضلات دردناک برای تسکین درد موثر است.

این ماده دارویی طبیعی برای آرتریت روماتوئید، گرفتگی های قاعدگی، التهاب مفصل و آرتروز است. همچنین زنجبیل اثر تسکین دهنده درد مشابه NSAID هایی مانند ایبوپروفن دارد.

 

12.اسانس کندر

یکی دیگر از اسانس های روغنی که خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد، روغن اساسی کندر است. کندر همچنین با کمک به شما در آرامش و کاهش استرس، فشار ماهیچه ای را کاهش می دهد.

 

روغن کندر را می توان با روغن حامل ترکیب کرد تا در مفاصل برای تسکین موثر درد مالیده شود. پژوهشی نشان می دهد کندر دارای کیفیت کاهش دهنده درد است. این روغن برای جلوگیری از COX-2 (آنزیمی مرتبط با التهاب) عمل می کند و “اثرات ضد التهابی و ضد درد قابل توجهی از خود نشان می دهد”.

 

13.اسانس بومادران

بومادران یک گیاه دارویی است و اسانس روغنی آن به تسکین گرفتگی روده و دردهای روماتیسمی کمک می کند. چای های ساخته شده از بومادران حاوی خواصی هستند که التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهند و می توانند درد شکم را درمان کنند. این روغن همچنین می تواند به صورت موضعی روی مفاصل ملتهب برای افزایش حرکت و کاهش علائم آرتروز و درد روماتیسمی استفاده شود.

 

بومادران در درمان بیماری های دردناک مانند نقرس، اگزما، درماتیت، روزاسه و سایر بیماری های التهابی پوست نیز مفید است.

 

14.اسانس وینترگرین

برای درمان کمردرد مزمن، درد عضلات و تسکین سفتی مفاصل از اسانس روغنی زمستان استفاده کنید. Wintergreen قرن هاست که برای مدیریت درد استفاده می شود و دارای خواص تسکین دهنده درد مانند آسپرین است.

 

مجله طب جایگزین و مکمل دریافت که گیاه زمستان سبز می تواند تسکین دهنده درد شگفت انگیز از کمردرد باشد. محققان دریافتند که روغن ماساژ با 2.5٪ روغن گیاه سبز، همان اثر 325 میلی گرم آسپیرین را هنگام ماساژ در ناحیه کمر دارد.

این یک درمان ایمن و بدون عوارض جانبی مضر است.

 

15.اسانس وتیور

وتیور گیاه دارویی کمی شناخته شده ای است که در کشورهای غربی زیاد شناخته شده نیست. اثر تسکین دهنده اسانس روغنی وتیور همه نوع التهاب را آرام می کند و به ویژه در تسکین التهاب در سیستم گردش خون و سیستم عصبی بسیار مفید است. این ماده، دردهای عمومی را تسکین می دهد، به ویژه برای روماتیسم، آرتروز و درد عضلانی و سردرد مفید است.

 

پزشکان از WebMD می گویند که روغن وتیور به طور موضعی برای تسکین استرس، درد مفاصل و درد عضلات استفاده می شود.

 

16.اسانس هلیکزیوم

اسانس Helichrysum یک مسکن قدرتمند است که می تواند به ترمیم پوست آسیب دیده نیز کمک کند. اسانس روغنی Helichrysum ضد التهاب و ضد درد است و می تواند به مدیریت بسیاری از بیماری های درد مزمن و همچنین درد عصبی کمک کند. همچنین می توانید برای کاهش درد عضلات و جلوگیری از کبودی، روغن هلیکزیوم را مستقیماً به ناحیه آسیب وارد کنید.

قدرت تسکین درد هلیکزیوم از 3 طریق کار می کند. Helichrysum آنزیم های التهابی را کاهش می دهد ، رادیکال های آزاد را از بین می برد و تورم را کاهش می دهد.

برای تسکین درد ناشی از آفتاب سوختگی و جلوگیری از آسیب بیشتر پوست، می توانید از روغن هلیکریزوم به عنوان درمان پس از آفتاب استفاده کنید.

 

استفاده از هلیکوز را می توان با استفاده از چند قطره مخلوط با روغن حامل و ماساژ آن در ناحیه دردناک انجام داد.

 

17.اسانس فلفل سیاه

از روغن استخراج شده از فلفل سیاه می توان برای تسکین دردهای عضلانی استفاده کرد. این اسانس قوی به افزایش گردش خون در ناحیه دردناک، کاهش التهاب کمک می کند و همچنین ضد باکتری است.

 

اسانس فلفل سیاه می تواند به از بین بردن گردن درد و درد شانه کمک کند. این ماده همراه با مرزنجوش، اسطوخودوس و روغن نعناع برای درمان درد مکرر در ناحیه گردن و شانه استفاده شده است.

 

18.اسانس گیاه بادرنجبویه

رایحه خوشبو کننده اسانس روغنی بادرنجبویه نه تنها به تقویت روحیه شما کمک می کند، بلکه می تواند علائم بیماری های التهابی دردناک مانند آرتروز و روماتیسم را کاهش دهد. همچنین می توانید از قدرت درمانی اسانس گیاه بادرنجبویه برای عضلات دردناک استفاده کنید.

گیاه بادرنجبویه پاسخ های التهابی را در بدن مهار می کند. با مسدود کردن آنزیم COX-2 این عمل را مانند اسانس های روغنی آویشن و کندر انجام می دهد.

 

19.اسانس گل شمعدانی معطر

اسانس گل شمعدانی معطر می تواند به تسکین درد زانو، دردهای عضلانی و کمردرد کمک کند. همچنین می توانید برای تسکین درد ناشی از زونا و سایر بیماری های دردناک مربوط به عصب، از اسانس روغنی گل شمعدانی معطر استفاده کنید.

 

یک مطالعه از سال 2013 نشان داد که روغن ضروری گل شمعدانی می تواند جایگزین خوب و مطمئن تری برای بسیاری از داروهای ضد التهاب باشد. نتایج مطالعه نشان داد که گل شمعدانی اثری مشابه برخی داروهای ضد آرتروز و ضد روماتیسمی دارد. این اسانس روغنی همچنین پاسخ های التهابی در پوست را کاهش می دهد و یک اسانس روغنی عالی برای نورالژی است.

 

20.اسانس ترنج

اسانس ترنج معمولاً با چای ارل گری همراه است. با این حال، می توانید از اسانس روغنی ترنج برای تسکین سردرد و کاهش اضطراب مربوط به استرس استفاده کنید.

مطالعه ای در مورد اثر آرام بخشی ترنج نشان داد که هنگام استنشاق، هورمونهای خاصی آزاد می کند که حساسیت اعصاب شما را نسبت به درد کاهش می دهد.

بنابراین، اگر سردرد، پیچ خوردگی یا انواع دیگر درد دارید که معمولاً از آن مسکن های ضد درد استفاده می کنید، سعی کنید مقداری اسانس ترنج مخلوط با روغن حامل را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

 

موارد احتیاط هنگام استفاده از اسانس ها

  • اسانس های روغنی بسیار قوی و قدرتمند هستند. بنابراین، به طور کلی، هرگز نباید آنها را مستقیماً روی پوست قرار دهید و همیشه باید آنها را در روغن حامل رقیق کنید.
  • به طور کلی، برای هر قاشق غذاخوری روغن حامل باید حداکثر 4 قطره اسانس استفاده کنید. می توانید اسانس های روغنی مختلف را با هم مخلوط کنید تا جایی که به این نسبت ها ادامه دهید.
  • همچنین شما نباید از اسانس های روغنی در زنان باردار و کودکان خردسال استفاده کنید، مگر اینکه توسط یک متخصص آروماتراپی مجاز یا متخصص پزشکی دیگری دستور دیگری داده شود.

 

نحوه استفاده از اسانس ها برای تسکین درد

اسانس های روغنی بسیاری وجود دارند که از درد و التهاب تسکین می یابند. برخی از اسانس ها به عنوان مسکن عمل می کنند، به این معنی که درد را تسکین می دهند.  اسانس های روغنی دیگر التهاب را کاهش می دهند و برای درمان درد همراه با بیماری های روماتیسمی و آرتروز بسیار عالی هستند. بسیاری از اسانس های روغنی به آرامش عضلات و آرامش اعصاب زیر پوست نیز کمک می کنند. در حالی که می توانید به تنهایی از هر یک از اسانس های روغنی فوق الذکر برای تسکین درد استفاده کنید، اما ترکیب برخی از آنها برای اثر بیشتر نیز مفید است.

 

برای تهیه روغن ماساژ برای استفاده از اسانس های روغنی، برای تسکین درد موضعی، می توانید آنها را در یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن بادام شیرین یا کرچک رقیق کنید.

 

برخی از روغن های حامل برای تسکین درد و التهاب:

  1. روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و می تواند به کاهش درد و التهاب پوست کمک کند. همچنین به او کمک می کند
  2. روغن جوجوبا بسیار نزدیک به سبوم است – ماده روغنی که توسط پوست برای محافظت از آن تولید می شود. روغن جوجوبا همچنین به مقابله با التهاب و حفظ سلامت پوست کمک می کند. مطالعات نشان داده است که روغن جوجوبا به پوست نیز کمک می کند داروهای موضعی را جذب کند.
  3. روغن زیتون بسیار بکر به کاهش درد و پاسخ های التهابی در پوست کمک می کند.
  4. روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی است. یک مطالعه در مورد اثر اسید ریسینولئیک در التهاب همچنین کشف کرد که این ماده خواصی مشابه خواص موجود در کپسایسین دارد – یک داروی طبیعی تسکین دهنده درد کپسایسین با کاهش ماده شیمیایی در بدن که علائم درد را به مغز می فرستد، درد را کاهش می دهد.

 

روش های استفاده از اسانس ها برای تسکین درد و التهاب

 

برای سردرد:

4 قطره اسانس روغنی را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کنید و مقدار کمی از مخلوط را به شقیقه ها بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که از چشم دور باشید. سردرد همچنین می تواند با استنشاق روغن برطرف شود: چند قطره از روغن را روی پارچه یا دستمال بپاشید، یا از یک دستگاه پخش کننده بخور یا بخور دهنده استفاده کنید.

 

برای درد سینوس:

استنشاق اسانس های روغنی یک روش ساده برای تسکین درد سینوس است. مقداری آب بجوشانید، آن را در یک کاسه بزرگ بریزید و چند قطره اسانس روغنی انتخاب کنید. یک حوله بالای سر خود قرار داده و به کاسه بخار آب تکیه دهید تا بخارات پر از رایحه را استشمام کنید. این کار را برای حدود 10 دقیقه انجام دهید، پس از آن می توانید آب را دوباره گرم کرده و تکرار کنید.

 

کاربرد در حمام:

برای تسکین عضلات خسته و دردناک  تسکین آرتروز و روماتیسم خوب است. چند قطره اسانس روغنی در حمام گرم قرار دهید (همچنین می توانید 1-2 فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید). بهتر است ابتدا قطره های اسانس را در مقدار کمی روغن حامل مخلوط کرده و سپس به حمام اضافه کنید.

 

کمپرس گرم یا سرد:

برای تهیه کمپرس گرم برای تسکین درد عضلات یا دردهای مفصلی، حدود یک پیمانه آب گرم، به همان اندازه گرم که می توانید راحت تحمل کنید، مصرف کنید و چند قطره از اسانس روغنی انتخاب شده خود را به آن اضافه کنید. یک حوله کوچک را خیس کرده و آب اضافی آن را فشار دهید. سپس آن را روی قسمت دردناک قرار دهید. برخی از افراد دریافتند که متناوب کردن کمپرس گرم و سرد به تسکین درد آنها کمک می کند. کمپرس سرد دقیقاً همانند کمپرس گرم ساخته می شود، اما به جای آب گرم از یخ یا آب یخچال استفاده می شود و هنگامی که کمپرس به اندازه دمای بدن گرم شود کمپرس تعویض می شود.

zeg

نوشته شده توسط
zeg