محصولات

اسانس پرتقال

اسانس پرتقال شبیه به پرتقال تازه، رایحه ای نشاط آور داشته و با توجه به اینکه تقویت کننده معده می باشد، و همینطور برای کبد و روده نیز نافع میباشد؛ بنابراین برای سیستم هضم فوق العاده عمل می کند. با استفاده از شیوه تقطیر با بخار از آب پرتقال، اسانس آن را تهیه مینمایند. این اسانس ، زرد رنگ بوده و رایحه ای شیرین دارد.

اسانس پرتقال برای افرادی که موقعیت روحی خوبی نداشته و احساس غمگینی و افسردگی دارند، مفید بوده و شراط روحی آنها را بهتر می سازد.

این مقاله به بررسی خواص درمانی، فواید و کاربردهای اسانس پرتقال می پردازد که همگی با حقایق علمی پشتیبانی می شوند.

 

خرید اسانس پرتقال

برای خرید اسانس پرتقال با بهترین قیمت و بهترین کیفیت همین الان با شماره ما تماس بگیرید:

09941413630

 

اسانس پرتقال چیست؟

اسانس پرتقال یا پرتقال شیرین با اسانس های پرتقال تلخ و پرتقال خونی متفاوت است. اسانس پرتقال شیرین از پوست پرتقال یا Citrus sinensis از طریق یک فرآیند فشار دادن سرد حاصل می شود.
این اسانس زرد کم رنگ یا نارنجی، دارای قوام کم و رایحه غلیظ مرکبات شیرین از پوست پرتقال است.
پرتقال شیرین ترکیبی از پوملو و ماندارین است. منشا پرتقال های شیرین به سال 2500 در چین برمی گردد. اگرچه مرکبات بومی جنوب شرق آسیا است، اما امروز نیمی از تولید جهانی آن در برزیل و ایالات متحده اتفاق می افتد.
پرتقال منبع مهم تغذیه ای و ویتامین ها در رژیم غذایی انسان است. مردم در سراسر جهان به دلیل فراوانی ویتامین C، آنتی اکسیدان های طبیعی و مواد شیمیایی شیمیایی پلی فنل، پکتین، لیمونوئیدها، هسپریدین فلاونوئید و … پرتقال مصرف می کنند.
اسانس پرتقال انرژی دهنده، یکی از محبوب ترین انتخاب ها در رایحه درمانی است. تحقیقات علمی اخیر به ارزشهای درمانی بی نظیر ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس پرتقال پی برده است.
اسانس مرکبات ممکن است دارویی بالقوه برای مشکلات مختلف پوستی، اختلالات روانی و عفونت های باکتریایی، قارچی و بیماری های تهدید کننده زندگی باشد. علاوه بر این، به عنوان یک عامل تمیز کننده خانه و ضد دافع حشرات کاربردهای عملی بسیاری دارد. به همین دلایل خرید اسانس پرتقال بسیار پرطرفدار است.

روش نگهداری

لازم است برای جلوگیری از فاسد و یا ترش شدن اسانس، آن را در در ظرف شیشه ای و در محلی خشک و خنک نگهداری نمود که موجب ماندگاری و طول عمر بیشتر آن میگردد.

 

کاربردهای اسانس پرتقال

برای خرید اسانس پرتقال بهتر است با کاربردهای آن آشنا شوید:

  1. علاوه بر رایحه درمانی (آرموتراپی)، تقویت کننده، هضم کننده و ضدعفونی کننده می باشد.
  2. برای یبوست، سوء هاضمه، سرماخوردگی، آنفولانزا و زخم های دهان بسیار مفید است.
  3. افرادی که کلسترول بالا، بی خوابی و افسردگی دارند نیز میتوانند از این اسانس بهره برده و از زندگی بیشتر لذت ببرند.
  4. از آنجایی که با اسانس های دیگری همچون گشنیز، کندر، دارچین و مریم گلی ترکیب میشود، بسیار ارزشمند و پرکاربرد میباشد.
  5. اسانس پرتقال خاصیت ضدعفونی کننده داشته و در پما دهای ضد عفونی کننده بکار میرود.
  6. ضمنا مسکن خوبی با ییماری های دردناک نقرس و رماتیسم است.
  7. در تهیه ادکلن، و همینطور در شربت های طبی و محلول های زیبایی بکار میرود.

 

خواص پرتقال

پرتقال میوه ای زمستانی است که خواص شگفت انگیز فراوانی داشته و برای درمان انواع بیماریها نافع است.

پرتقال دارای کالری، گلوسید، فیبر، پروتئین، ویتامین های آ، ث، ب1، ای، ب3، ب6، ب9، ب5، کولین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و آب میباشد.

ترکیبات شیمیایی اسانس پرتقال و مقادیر درمانی

اسانس پرتقال تشکیل شیمیایی منحصر به فردی دارد. برخی از اصلی ترین ترکیبات شیمیایی اسانس نارنج عبارتند از:
  • لیمونن
  • سیترونلال
  • میرسن
  • شمعدانی
  • نرال
  • لینالول
  • سابیننه
این ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس پرتقال دارای کیفیت ضد التهابی، تحریک کننده درد، ضد درد، ضد میکروب، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد افسردگی، ضد استرس، آرامش بخش و ادرار آور است.
اسانس پرتقال بیش از 90٪ d-limonene در خود دارد. ماده فعال زیستی دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در برابر مشکلات مختلف سلامتی است.

فواید اسانس پرتقال برای پوست و سلامتی

با خرید اسانس پرتقال از این مزایا بهره مند شوید:

1. درد را تسکین می دهد.

لیمون هیدروکربن موجود در اسانس نارنج دارای فعالیت ضد درد یا تسکین دهنده درد است. این اسانس می تواند انواع مختلف درد مانند التهاب، اسپاسم عضلات، آسیب بافتی، درد ناشی از شکستگی استخوان، سردرد و غیره را کاهش دهد.
یک مطالعه بالینی سال 2017 در مجله مراقبت تسکینی هند، اثر اسانس نارنج را در کنترل درد گزارش می کند.
محققان اثرات آروماتراپی با اسانس پرتقال را در بین 60 بیمار اندام شکسته بستری در بخش های اورژانس بررسی کردند. استنشاق 4 قطره اسانس پرتقال به مدت 6 ساعت به طور قابل توجهی درد را کاهش می دهد. محققان نتیجه گرفتند که اسانس پرتقال ممکن است به عنوان یک درمان موثر برای تسکین درد عمل کند.
مطالعه دیگری که در سال 2017 در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، فعالیت های ضد درد مانند ترکیبات شیمیایی مختلف اسانس را بررسی کرد.
مایع مونوترپن مایع هیدروکربن- لیمونن در اسانمس پرتقال دارای اثرات درد آور است. این بدان معنی است که این جزء می تواند احساس درد را در سیستم عصبی مسدود کند. گفته می شود از این طریق اسانس پرتقال احساس درد حاد التهابی را کاهش می دهد.
یک مطالعه تجربی در هنگ کنگ بر روی 59 فرد مسن با درد خفیف تا شدید زانو انجام شد. 6 جلسه ماساژ معطر طی 3 هفته با ترکیبی از 1٪ روغن زنجبیل و 0/5٪ اسانس پرتقال، شدت درد و سفتی زانو را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

2. اضطراب را کاهش می دهد.

محققان به طور گسترده ویژگی های ضد اضطراب یا ضد اضطراب اسانس پرتقال را بررسی و تأیید کرده اند. اسانس مرکبات دارای رایحه ای نشاط آور است که اثرات آرام بخشی بر روی سیستم عصبی انسان دارد.
یک مطالعه بالینی که در مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران منتشر شده است، اثر آروماتراپی اسانس پرتقال را در کاهش استرس و اضطراب زایمان ارزیابی می کند. خرید اسانس پرتقال برای افراد ناآرام بسیار توصیه می شود.

اسانس پرتقال

صد زن در کار خود در دادگاه شرکت کردند. 20 دقیقه قرار گرفتن در معرض عطر اسانس نارنج فشار خون و نبض را در گروه مداخله به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
محققان نتیجه گرفتند که آروماتراپی با استفاده از اسانس نارنج ممکن است یک درمان موثر برای کاهش استرس و اضطراب زایمان باشد.
سی کودک بین 6-9 سال در آزمایش بالینی شرکت کردند. کودکان طی دو جلسه تحت پروفیلاکسی دندان و فیشورزنت قرار گرفتند.
شرکت کنندگانی که در معرض عطر اسانس نارنج قرار داشتند، سطح کورتیزول بزاقی و ضربان نبض را کاهش دادند. محققان نتیجه گرفتند که رایحه درمانی اسانس پرتقال می تواند وضعیت اضطراب کودکان را کاهش دهد.
مطالعه ای در سال 2012 اثر ضد اضطرابی احتمالی اسانس پرتقال شیرین را در بین افراد در شرایط استرس زا ارزیابی کرد.
استنشاق 2.5-10 قطره اسانس پرتقال اثرات تسکین دهنده و آرام بخشی در شرکت کنندگان مضطرب و استرس داشت.
اسانس پرتقال دارای اهمیت بالینی است و به عنوان داروی مکمل استرس، اضطراب و بهبود خلق و خو مورد استفاده قرار می گیرد.
می توانید 8-10 قطره اسانس پرتقال را در طول روز در اتاق خود پخش کنید، یا یک قطره اسانس معطر روی گردن یا مچ دست خود بچکانید تا برای مدت طولانی رایحه آرام را ببوید.

3. خطر ابتلا به سرطان را مهار می کند.

سرطان یک گروه بیماری های تهدید کننده زندگی است (بیش از 100 نوع سرطان وجود دارد). این بیماری رشد غیر طبیعی سلول ها در بدن است. سلول های سرطانی می توانند به نقاط مختلف بدن گسترش یابند.
تحقیقات علمی متعدد در مورد کیفیت های درمانی اسانس پرتقال نشان می دهد که این اسانس دارای اثرات ضد سرطان قوی است. این ماده طبیعی می تواند از رشد سلول های بالقوه سرطانی جلوگیری کند.
اسانس پرتقال ممکن است از خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان خون جلوگیری کند.
محققان در مورد تولید محصولات مغذی با عصاره های شیرین پرتقال برای پیشگیری از سرطان خوش بین هستند.
یک مطالعه بالینی دیگر که در یونان انجام شده است (In Vivo، 2003) گزارش می دهد که ترکیب اسانس پرتقال شیرین فعالیت ضد سرطان زایی زیادی را در مرگ سلولی لوسمی انسان نشان داده است.
یک مطالعه اخیر اثر لیمونن را در کاهش سلول های سرطانی پستان تایید کرده است. محققان پیشنهاد می کنند که استفاده موضعی و ماساژ از ترکیب اسانس پرتقال روی پستانها ممکن است یک راهکار جایگزین برای مبارزه با سرطان ایمن و عملی باشد.

4. آکنه و سایر مشکلات پوستی را درمان می کند.

آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است. حدود 40-50 میلیون آمریکایی از آکنه و جوش رنج می برند.
متخصصان پوست می گویند تولید بیش از حد سموم، مسدود شدن فولیکول های مو با آلودگی، سلول های مرده پوست و روغن، عفونت باکتریایی و … از دلایل عمده ایجاد آکنه است.
اسانس پرتقال یکی از موثرترین درمان های طبیعی برای آکنه است. این اسانس حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی است که برای درمان آکنه مفید است.

اسانس پرتقال

سویه های باکتریایی باعث ایجاد آکنه در ایجاد مقاومت در برابر داروهای آنتی بیوتیکی در طول زمان می شوند.
در سال 2012 محققان در اسپانیا فرمولاسیون ضد باکتری با استفاده از اسانس پرتقال و ریحان شیرین ایجاد کردند. 28 داوطلب با این ماده ضد باکتری و ژل اسید استیک به مدت 8 هفته و هر بار یک بار تحت درمان قرار گرفتند.
نتیجه کاهش 75 درصدی جوش های آکنه در بین شرکت کنندگان را نشان داد. هیچ عارضه جانبی نامطلوبی از آزمایش درمانی جایگزین گزارش نشده است.
اسانس پرتقال در جلوگیری از آسیب UV، چین و چروک و خطوط ریز نیز تأثیرات مثبتی دارد. این اسانس می تواند کلاژن پوست را تقویت کرده و بافت های پوست را بازسازی کند.
فاکتور محافظت بالاتر از آفتاب (SPF) نشان دهنده اثربخشی ضد آفتاب ها یا مواد آرایشی در محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید است.
یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2010 که در مجله Pharmacognosy Research منتشر شده است، اثر اسانس های گیاهی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی را ارزیابی می کند.
محققان دریافتند روغن زیتون بیشترین مقدار SPF را دارد. اسانس پرتقال دارای مقدار SPF 4 است و ممکن است از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کند.
علاوه بر این، خواص زیست فعال در اسانس دارای اثرات ضد التهابی، ضد عفونی کننده و پاک کنندگی قوی است. گفته می شود پلی متوکسی فلاونهای موجود در پوست پرتقال اثرات ضد پیری بر روی پوست دارند.
برای مقابله با ضایعات صورت می توانید 2-3 قطره اسانس پرتقال را با مرطوب کننده یا پاک کننده خود رقیق کنید. برای درمان آکنه ، یک قطره اسانس پرتقال رقیق نشده روی جوش ها را با یک سواب پنبه بزنید. بنابراین خرید اسانس پرتقال و استفاده از آن بسیار گزینه ارزشمندی می باشد.

5. ماده ای ضد باکتری قوی است.

سویه های مختلف باکتریایی بیماریزا از دلایل عمده بیماری ها هستند. یک سیستم ایمنی ضعیف می تواند از طریق آلودگی باکتریایی ناشی از غذا، آب، هوا، تماس جنسی و … طعمه بیماری های عفونی شود.
محققان در مطالعات مختلف بالینی خواص ضد باکتریایی قوی در اسانس پرتقال را تأیید می کنند. اسانس پرتقال ممکن است یک درمان موثر در درمان علائم و جلوگیری از بیماری های باکتریایی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، لیستریا مونوسیتوژنز، سالمونلا تیفی موریوم، ویبریو پاراهامولیتیکوس و سودوموناس آئروژینوزا باشد.

6. عفونت های قارچی را درمان می کند.

اسانس پرتقال دارای اثرات ضد قارچی و آنتی اکسیدانی طبیعی در برابر قارچ های مختلف است. گونه هایی که باعث بیماری انسان و سایر حیوانات و گیاهان می شوند.
قارچ های Aspergillus fumigatus یکی از دلایل اصلی بیماری آلرژیک ریوی است. شرایط قارچی می تواند باعث آسیب شدید ریوی و بدتر شدن عملکرد ریوی بیماران آسم شود.
اسانس پرتقال
زمان خواب
سیستم ایمنی ضعیف نمی تواند با قارچ ها مقابله کند. اسانس پرتقال دارای قدرت تقویت ایمنی قوی و اثرات قارچی کش بر روی عفونت آسپرژیلوس فومیگاتوس است.
چندین تحقیق بالینی دیگر اثر اسانس پرتقال را در مهار سویه های قارچیCladosporium herbarum ، Aspergillus terreus تأیید می کند.

7.دارای فعالیت لاروکش در برابر ناقلین پشه مالاریا، زرد و تب دنگ است.

پشه Anopheles labranchiae آلوده حامل انگل پلاسمودیوم است که می تواند باعث بیماری مالاریا شود. این یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی است.
مالاریا در آب و هوای مرطوب و گرم رشد می کند. فقط در ایالات متحده آمریکا حدود 1500 مورد مالاریا وجود دارد. طبق آمار، این بیماری کشنده 3.3 میلیارد نفر در سراسر جهان با 90 درصد در جنوب صحرای آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس مجله بیماریهای گرمسیری آسیا و اقیانوس آرام، یک مطالعه تحقیقاتی در شمال شرقی مراکش برای ارزیابی فعالیت قارچ کش اسانس پرتقال  انجام شد.
محققان نتیجه گرفتند که هر دو اسانس دارای عملکرد لارو کش قابل توجهی علیه ناقل مالاریا هستند. فقط مقدار کمی از اسانس ها می تواند باعث از بین رفتن تمام آنها شود.
در مطالعه دیگری که در سال 2015 در مجله Thermochimica Acta منتشر شد، اسانس پرتقال به عنوان عامل اصلی در از بین بردن لاروهای Aedes aegypti استفاده شد. Aedes aegypti مسئول انتشار تب زرد، دنگی، تب Zika، چیکونگونیا، مایارو و ویروس های دیگر است.

8. انگلهای دستگاه گوارش را درمان می کند.

طبق این نظرسنجی، 50 درصد از مردم جهان از نوعی عفونت انگلی دستگاه گوارش رنج می برند. این یک نگرانی مهم پزشکی است و دلیل آن هزاران مرگ است. [24]
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه فاقد مراقبت های بهداشتی مناسب ، بهداشت مناسب و آگاهی از سلامت باعث تداوم این مشکل می شود.
نماتد یا کلمینت منتقل شده توسط خاک باعث ایجاد عفونت های زیادی در انسان می شود از جمله: کرم دور، کرم قلاب، کرم نخ، کرم سنجاق، کرم شنی و غیره.
کرم قلاب تنها به حدود 44 میلیون زن در سراسر جهان آلوده است و سالانه 125000 مرگ و میر اتفاق می افتد.
محققان در کوبا اثر درمانی اسانس پرتقال و اسانس نیائولی را در تخریب تخمهای کرم قطب Haemonchus contortus یا سلمان بررسی کردند.
لیمونن موجود در اسانس پرتقال در مهار رشد تخم نماتد و جنین پنج برابر قوی تر از روغن نیاولی است.
دوز خوراکی توصیه شده اسانس پرتقال ممکن است درمانی موثر برای عفونت های انگلی انگلی باشد. به طور معمول می توانید یک قطره اسانس پرتقال رقیق شده در یک لیوان آب بخورید.

9. حشره کش قوی، ماده تمیز کننده خانه و خوشبو کننده هوا است.

خرید اسانس پرتقال کاربردهای عملی بسیاری برای خانواده شما دارد. روغن ضد عفونی کننده قوی است و رایحه مرکبات فوق العاده ای دارد. با استفاده از محلول روغن نارنجی می توانید سطح اتاق و آشپزخانه خود را ضد عفونی کنید.
ممکن است 10-15 قطره روغن نارنج با 500 میلی لیتر آب تمیز مخلوط کنید. مخلوط موجود در اتاق خود را به عنوان یک خوشبو کننده و ضدعفونی کننده طبیعی هوا اسپری کنید.

اسانس پرتقال

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2001 که در Bioresource Technology منتشر شد، بیان می کند که اسانس پرتقال یک ماده بخور و حشره کش موثر است. یک ساعت پاشش یا پخش اسانس نارنج می تواند مگس های خانگی، سوسک ها، پشه ها و حتی موریانه های زیرزمینی را کنترل و از بین ببرد.

10. درد شدید آرتروز را تسکین می دهد.

آرتروز به التهاب، درد و سفتی یک یا چند مفصل گفته می شود. درد آرتروز با افزایش سن شدید می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. برخی از عفونت ها یا بیماری های زمینه ای مانند لوپوس، پسوریازیس و غیره نیز ممکن است باعث آرتروز شوند.
تحقیقاتی در مورد استفاده موضعی اسانس ها در تسکین درد شدید آرتروز صورت گرفته است. در آزمایش حیوانات موش صحرایی لوئیس، استفاده موضعی از پماد حاوی 20٪ روغن ضروری دو بار در روز، درد آرتروز را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
محققان نتیجه گرفتند که زنجبیل، پرتقال و روغن نعناع ممکن است از موثرترین درمان های طبیعی علائم آرتروز باشند.
برای تسکین درد آرتروز، می توانید ترکیبی از 10 قطره اسانس را در 2-3 قاشق غذاخوری روغن حامل رقیق کنید.

استفاده از اسانس پرتقال – نکات احتیاطی و ایمنی

  • به طور کلی استفاده از اسانس پرتقال برای اهداف معطر، استفاده داخلی و کاربردهای موضعی بی خطر است. با این حال، شما همیشه باید دوز توصیه شده و روند استفاده از اسانس را دنبال کنید.
  • برای خرید اسانس پرتقال به فروشگاههای معتبر با محصولات باکیفیت مراجعه نمایید.
  • برای استفاده موضعی، می توانید 2-4 قطره اسانس پرتقال را مخلوط کرده و در مقداری روغن حامل رقیق کنید. در صورت واکنش آلرژیک به آن، استفاده از اسانس را متوقف کنید.
  • گزارشات متناقضی در مورد اثرات سمیت زدایی اسانس پرتقال وجود دارد.
  • ممکن است شانس زیادی برای مسمومیت با نور داشته باشد. از این رو محتاط باشید و پس از استفاده از اسانس پرتقال روی پوست زیر آفتاب نروید.
  • در صورت باردار بودن، مادر شیرده یا بیمار بیماری مزمن ، قبل از استفاده از اسانس پرتقال با پزشک مشورت کنید.
  • برای مصارف داخلی ابتدا با یک متخصص مشورت کنید و همیشه 100٪ اسانس پرتقال با درجه درمانی بخرید.
  • این ماده غیر سمی است اما ممکن است در برخی افراد موجب تحریکات پوستی و حساسیت گردد.
  • نکته مهم اینست که همیشه قبل از استفاده، آن را با آب رقیق نمایید.
  • در اطراف چشم و غشای مخاطی استفاده نکنید.
  • اگر تماس با این نواحی ایجاد شد، چند قطره روغن نباتی روی دستمال مالیده و بر محل بگذارید تا پاک گردد.
  • در صورت بلع، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

خط پایین

ترکیبات شیمیایی و مواد مغذی موجود در نارنجی فواید بی نظیری برای سلامتی انسان دارد. پرتقال یک داروی سنتی برای سنگ کلیه، زخم معده، تصلب شرایین، عفونت های پوستی، سرطان، سوء هاضمه، میل جنسی کم، سطح کلسترول بالا، خستگی، سرما، سرفه و غیره بوده است.
اسانس پرتقال از پوست مرکبات استخراج می شود و تمام مقادیر درمانی را در ترکیبات شیمیایی آن ذخیره می کند.
محققان ادعا می کنند که اسانس پرتقال ممکن است یک داروی بالقوه برای درد، انواع مختلف سرطان، آرتروز، عفونت های باکتریایی، بیماری های قارچی ، انگلی و غیره باشد.
همچنین بسیاری از گزارش های حکایتی حاکی از آن است که اسانس پرتقال می تواند مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی را درمان کرده و آلزایمر را کنترل کند. تحقیقات کافی برای اثبات کارایی و ایمنی استفاده از اسانس پرتقال برای این شرایط وجود ندارد.
محققان پیشنهاد می کنند که آزمایشات بالینی بیشتر در مورد اثر درمانی اسانس پرتقال می تواند پنجره های جدیدی را برای درمان های طبیعی جایگزین باز کند.

 

با خرید اسانس پرتقال از آن، بهره ببرید و شاد وسلامت باشید.

zeg

نوشته شده توسط
zeg