مقالات

روش ساخت اسانس صنعتی

اسانس ماده ای معطر، خاص و دلپذیر است و در صنایع گوناگون، کاربردهای فراوانی دارد. امروزه اسانس ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و در عطرها، کرم های گوناگون پوستی و همچنین در مواد خوراکی، با انواع فراوان و متنوع، به کار می رود. جالب اینکه علم روانشناسی در تحقیقات جدید یافته است که اتاق ها برای درمان و بهبود روان بسیار نافع است و از آن در رایحه درمانی جهت ایجاد آرامش، کاهش اضطراب، تولید شادی، کاهش افسردگی و افزایش رضایت و شادی استفاده می شود.

 

خرید انواع اسانس

برای خرید اسانس با بهترین قیمت و بهترین کیفیت همین الان با شماره ما تماس بگیرید

09941413630

اسانس چیست؟

اسانس ها، همان عصاره های گیاهی هستند که معطر بوده و روغن های فرار و بیرنگ می باشند و در بخش های مختلف گیاهان مانند ریشه، پوست، گل ودانه وجود دارند. رایحه ای قوی و فوق العاده داشته و در دمای محیط و در مجاورت با هوا تبخیر می شوند. جهت فراوری، برخی از آنها را با روغن ترکیبی می نمایند. نکته مهم اینکه، یک اسانس خالص و تازه، بی رنگ می باشد و از انواع آنها می‌توان به اسانس مریم گلی، نعنا، گل رز، زعفران، آویشن و اکالیپتوس اشاره نمود.

اسانس ها در بعضی از بافت های گیاهان مانند فضای میان سلولی وجود داشته و بو و طعم های بسیار متفاوت دارند، برخی شیرین، برخی تلخ و برخی ملایم و تند و سوزاننده می باشند. فراموش نکنید که حرارت، مواد موجود در اسانس را تغییر می دهد.

برای حفظ رنگ و عطر اسانس، لازم است آنها را در مکانی خشک و خنک و در ظرفهای سربسته و شیشه ای نگهداری نمود.

اسانس های صنعتی

ویژگی اصلی آنها، ایجاد بو و رایحه بوده و در مواد بسیاری بکار می رود که میتوان به حشره کش ها، بو گیرها، پودر لباسشویی و مواد آرایشی گوناگون، اشاره نمود.

انواع اسانس:

اسانس ها انواع گوناگونی دارند، که می توان آن ها را به سه دسته کلی تقسیم نمود.

  • 1.اسانس های طبیعی که با تقطیر، فشردن و استخراج با حلال به دست می آیند.
  • 2.اسانس های شبه طبیعی که از ترکیب مواد اولیه معطر به وجود آمده و رایحه ای همانند اسانس های طبیعی دارند.
  • 3.اسانس های مصنوعی که به طور صنعتی از مواد شیمیایی عالی به دست آمده و عطر ی همانند اسانسهای طبیعی دارند.

 

نکته مهم اینکه خوردن اسانس های غیر خوراکی، موجب مسمومیت شدید و صدمه به کبد و کلیه انسان ها می گردد. بنابراین، باید در نوع مصرف آنها  دقت نمود. اسانس های روغنی و مولا در بخور و ماساژ استفاده شده و بعضی از اسانس ها مثل دارچین، در داروهای خوراکی و آبمیوه‌های صنعتی به کار می روند.

روشهای تهیه اسانس از گیاهان

برای استخراج اسانس از گیاهان گوناگون، راه های مختلفی وجود دارد، که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • 1.استفاده از حلال هایی مانند الکل
  • 2.فشردن گیاه
  • 3.استفاده از روغن های جاذب
  • 4.تقطیر با آب و جوشاندن، همانند گلاب گیری
در استخراج اسانس به نکات زیر دقت کنید:

برای اسانس گیری بیشتر لازم است قبل از گل دادن گیاه، این عمل انجام شود؛ چون در این زمان گیاه دارای اسانس بسیاری است؛ ولی بعد از گل دادن ۷۰ درصد اسانس گیاه کاهش می یابد؛ البته در مورد اسانس هایی که از اندام های مختلف به جز گل به دست می آید.

1.استخراج اسانس از راه تقطیر با آب یا بخار

برای اسانس گیری می توانیم با

الف.تقطیر ساده اقدام به جدا کردن اسانس کنیم، با توجه به اینکه مواد نقاط جوش گوناگونی دارند، لازم است با افزایش درجه حرارت مواد تشکیل دهنده را در نقطه جوش با بخار و به تدریج از هم جدا نمود.

ب.در تقطیر با آب می‌توانیم گل ها را در آب ریخته و بجوشانیم و بعد از خنک کردن، بخار آب را جمع آوری کنیم و اسانس را به دست بیاوریم. مقدار آب باید حدود ۴ برابر وزن گلها باشد و نکته مهم اینکه از افزایش ناگهانی دما باید جداً پرهیز نمود؛ زیرا اجزای معطر سبکتر، از دست می رود.

2.استخراج اسانس با حلال ها

حلال های گوناگونی همانند تولوئن، هگزان، پنتن و بنزن می‌توانند در این روش به ما کمک کنند. در این روش دیگ تغلیظ را در محیط خالی از هوا(خلا)، تحت تاثیر حرارت قرار می دهند و سپس الکل اتیلیک را را به آن اضافه نموده، سپس درجه حرارت را کاهش داده و محلول الکلی را صاف می نمایند. جالب اینکه الکل اضافی در دمای محیط خارج شده و حلال مجددا  تقطیر می شودو و نهایتا یک ماده غلیظ نیمه جامد به نام رزینوئید به دست می آید.

3.استخراج اسانس به وسیله فشار سرد

برای مرکبات بسیار مناسب است که درآن فشار مکانیکی به مرکبات وارد شده و آن ها را کوبیده و له می کنند و سپس غده های محتوی اسانس پوست میوه با ماشین مخصوص متلاشی می شود. در نهایت مخلوط اسانس و سایر ترکیبات پوست مرکبات را داخل سانتریفیوژ گذاشته و در سرعت بالا و دمای پایین اسانس را از آن جدا می نمایند.

4.عطر گیری به وسیله روغن های جاذب

این روش برای استخراج مواد معطر گل ها، جهت تولید عطر استفاده می شود. ابتدا لایه چربی را بر روی شیشه قرار داده و سپس گلبرگها را جدا می نمایند و آنها را روی شیشه قرار داده و مواد موثر در چربی حل می شود. حال با جمع آوری چربی ها و اضافه کردن الکل و مواد دیگر موجب حل شدن مواد معطر در الکل شده و سپس الکل تبخیر می‌شود.

 

zeg

نوشته شده توسط
zeg